Boerschappen: van vriendendienst naar landelijk succes

https://www.youtube.com/watch?v=EbrH1t6cyvs

Deze inhoud kan niet worden weergeven. Om de volledige inhoud te zien, moet u cookies toestaan en de pagina opnieuw laden.

Externe cookies toestaan en inhoud weergevenMeer informatie over cookies

Een bedrijf starten, daar denk je goed over na. Maar soms ontstaat een bedrijf spontaan. Wanneer je eigen interesse en initiatieven blijken aan te sluiten op een behoefte van de mensen om je heen. Zo liep het ook bij Bredanaars Stéphanie Vellekoop en haar vriend Stijn Markusse, de eigenaren van het succesvolle Boerschappen.

Op hun hoofdkantoor en afhaallocatie op het oude Faamterrein in Breda is een gezellige bedrijvigheid. Medewerkers van Stéphanie en Stijn zijn in de weer met het inpakken van de boodschappenboxen die later die dag opgehaald en bezorgd gaan worden. Stéphanie vertelt enthousiast hoe het zes jaar geleden allemaal begon: “Het was in het begin niet onze ambitie om een bedrijf te beginnen. We waren supermarkt-moe. Veel producten bevatten onnodige toevoegingen of worden gemaakt zonder respect voor de natuur en dierenwelzijn. En vaak krijgen boeren van supermarkten geen eerlijke prijs voor hun producten. We besloten zelf langs boeren in de regio te rijden om onze boodschappen te halen. We dachten: als we toch dat rondje rijden, vragen we aan vrienden of ze ook mee willen doen.” Ze merkten dat hun vrienden enthousiast waren en dat ook vrienden van vrienden interesse hadden. Er kwam een website en een afhaalpunt. Dat was het begin van Boerschappen.

 

Heel Nederland een Boerschappenbox

Het ging goed. Stéphanie besloot haar baan op te zeggen en Stijn stopte met zijn eigen bedrijf. Zo konden ze samen hun aandacht besteden aan Boerschappen. Stéphanie: “We zijn op eigen kracht beetje bij beetje gegroeid en we professionaliseren steeds verder.” Inmiddels genieten zo’n 2000 huishoudens in Brabant van de Boerschappenbox. Het stel heeft 25 medewerkers in dienst, er zijn vier soorten boxen, diverse pick-up points en de Boerschappenboxen worden ook aan huis bezorgd. Sinds kort zelfs landelijk. Ook dat verliep min of meer spontaan. Stéphanie: “We merkten dat ook mensen buiten ons bezorggebied interesse hadden in onze box. Toen zijn we een samenwerking aan gegaan met een bezorgdienst om in heel Brabant te kunnen aanbieden. De bezorgdienst bleek in heel Nederland te kunnen leveren.” Over hun hoofdkwartier in Breda is Boerschappen nog steeds heel tevreden. Stéphanie: “Omdat ons bedrijf langzaam ontstaan is vanuit onze eigen behoefte, hebben we niet bewust voor Breda gekozen als vestigingsplaats. Toch is het een ideale locatie, omdat we vanuit Breda snel met onze bussen naar de verschillende boeren kunnen rijden die bij ons aangesloten zijn. Er zijn goede uitvalswegen in alle richtingen.”

 

Eerlijk product, eerlijke prijs

Boerschappen begon dus als een initiatief van Stéphanie en Stijn om goede producten te kunnen inkopen. Groente, fruit, vlees, vis en zuivel, geproduceerd met respect voor de natuur. Nog steeds is dit het uitgangspunt van Boerschappen. “We selecteren alleen boeren die mét de natuur werken en niet de natuur uitputten om maar zoveel mogelijk productie te kunnen draaien. Daarnaast zorgen we dat onze boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Terwijl supermarkten vaak zeggen: dit is de prijs die je van ons krijgt en daar moet je het voor maken, vragen wij de boer: welke prijs heb je nodig om je product op een goede manier te kunnen leveren? Dat is heel belangrijk voor ons.”