Koen Colmbijn: “Er is niets mooier in de wereld dan de menselijke emotie.”

Koen Colmbijn is founder en creative-director bij Plugged Groep. Plugged creëert op maat gemaakte live-events voor de grote merken in deze wereld. Plugged is gevestigd in een oud klooster aan de Etnastraat in Breda. Ik spreek Koen als Corona en de beperkende maatregelingen het werk van Plugged nagenoeg hebben stilgelegd. Bij mijn bezoek ontmoet ik mensen die ondanks deze beperkingen hun ideeën in ieder geval niet laten stilleggen. Ik ontmoet vrolijkheid, energie en een aantal kleurrijke ukeleles.

Interview door Barbara van den Bogaard

16 februari 2021
Leestijd: 4 minuten

Kan je me zeggen hoe jullie binnen Plugged naar de wereld kijken en met welke drive jullie in de wereld aan het werk zijn?

Het mooiste in deze wereld is de menselijke emotie. Het is wat ons betreft het allerbelangrijkste dat er bestaat. Belangrijker dan geld of bezittingen. Het is onze missie om mensen in hun ziel aan te raken door betekenisvolle herinneringen te creëren. Dit betekent dat ons product ontstaat vanuit fascinatie, vanuit de zoektocht naar iets moois, iets prachtigs, iets dat esthetisch geweldig is. En alles wat we maken, vertelt een verhaal. Zodat we mee op reis kunnen, zodat we iets meemaken dat we nog nooit hebben meegemaakt. Er is een gezegde binnen ons bedrijf: “we are a voice not an echo.” Wij willen innoveren en wij zien bijzondere dingen waar anderen deze niet zien. Hierdoor lopen wij voorop. Wij zullen nooit hetzelfde optreden twee keer doen en nooit hetzelfde decorstuk of kostuum nogmaals gebruiken. Alles is specifiek gemaakt voor één optreden, voor één belevenis, voor één verhaal.

Hoe zit het bedrijf in elkaar? En wat doen jullie precies?

Het moederbedrijf heet Plugged Group, waaronder de bedrijven Plugged Live Shows en The Fireflies vallen. The Fireflies is een nieuw boekingsbureau voor artiesten. Plugged Live Shows is een creatief bureau dat shows op maat maakt en business-to-business werkt. De shows die wij creëren rusten op twee pilaren namelijk Betekenis en Fascinatie. Om Betekenis te kunnen geven, om een verhaal te kunnen vertellen, hebben we binnen ons creatief-team mensen die uit de marketingwereld komen. Om Fascinatie te kunnen aanwakkeren zijn er mensen werkzaam in ons team die uit het theater komen. De combinatie van die twee zorgt dat onze events een betekenisvolle herinnering worden.

En dan heb ik het graag ook over Breda. Wij vieren Carnaval in deze stad en tijdens dit feest ben je met veel mensen in een kleine ruimte en iedereen is verkleed. Op deze manier samen zijn breekt onzichtbare muren tussen mensen af. Dit maakt ons toegankelijk. En deze toegankelijkheid samen met onze creativiteit en nuchterheid vormen de Bredase cultuur. Ik hecht grote waarde aan die eigenschappen als je met een team aan creatieve ideeën aan het werken bent. Want het is niet alleen het bedenken van een goed idee, het is ook het plannen van een project in de tijd en het lachen in moeilijke tijden. Dat creëert balans in een organisatie.

Vandaar die ukeleles?

Ja! We zijn intern een ukelele band gestart. Corona heeft ervoor gezorgd dat we met nieuwe ogen naar de wereld om ons heen kijken en ook naar onszelf. En dat we de tijd moeten nemen en beleid moeten volgen. Dat is niet altijd makkelijk. En dat bedoel ik ook met lachen in moeilijke tijden. Als je met elkaar ukelele speelt… dan komt het lachen vanzelf.

En hoe komt het dat jullie nog steeds gevestigd zijn in Breda?

Ik ben hier geboren en ik heb hier gestudeerd. Dit jaar vieren we ons 10-jarig jubileum. Toen we met het bedrijf begonnen heb ik getwijfeld of Breda wel de beste plek was. Maar hier waren de mensen waar ik het bedrijf mee opgebouwd heb. Alles wat we met Plugged hebben gedaan en doen, hebben we samen gedaan.

Maar je hebt wel gelijk, de bedrijven waar we voor werken zijn vaak de grotere internationale merken zoals Booking.com. Vaak zijn dit soort bedrijven in Amsterdam gevestigd. Voor ons is het echter belangrijker om met mensen te kunnen werken die hetzelfde DNA hebben. En die mensen vinden we hier in Breda. We hebben het nooit als iets negatiefs ervaren. Ja, we moeten vaak naar Amsterdam reizen, maar dit geeft ons tijd om te overleggen in de auto. Trouwens in het buitenland is een uur reizen heel normaal.

Een andere reden dat we graag hier blijven is dat hier ieder jaar veel nieuwe mensen beginnen met studeren. Er is dus veel kans om nieuw talent te ontdekken als je maar weet waar je moet zoeken. Dit houdt ons en Breda jong, creatief en professioneel.

https://www.youtube.com/watch?v=sIWoYJs4acE

Deze inhoud kan niet worden weergeven. Om de volledige inhoud te zien, moet u cookies toestaan en de pagina opnieuw laden.

Externe cookies toestaan en inhoud weergevenMeer informatie over cookies

URL video: https://youtu.be/sIWoYJs4acE