Level up met Yonego

Als jongen van 12 leest hij graag managementboeken. Op zijn 15e verjaardag schrijft hij zich in bij de Kamer van Koophandel, omdat hij ringtones wil verkopen. Binnen een jaar zorgt hij dat zijn ringtone-site op de eerste positie staat in de zoekmachines. Met 17 jaar draait hij zoveel omzet dat hij 4 mensen kan aannemen. Hij stopt met school en richt zich volledig op zijn bedrijf: Yonego. Niet langer het bedrijf van de ringtones, maar een onderneming die bedrijven laat groeien via online marketing, SEA, SEO, content en social media. Fast forward naar 17 jaar na die KvK-inschrijving. Een enthousiaste Joris Toonders (32 ), eigenaar van Yonego, wandelt van zijn ene naar zijn andere pand via een loopbrug met glazen overkapping. Een creatieve oplossing die hij zelf bedacht om van de 2 panden één geheel te kunnen maken. “Mensen dachten dat ik gek geworden was, toen ik met deze oplossing kwam. Het ging ook niet vanzelf, maar het is gelukt!” Joris vertelt dat hij vooral denkt in wat er wél mogelijk is. “Als onze wetenschap zo ver is dat we mensen naar de maan kunnen brengen, dan blijft er toch weinig over wat niet mogelijk is?” Het 2e pand betrekken was noodzakelijk vanwege de groei van Yonego. “We hadden ruimtegebrek en we zijn gehecht aan de binnenstad van Breda. Ik dacht, waarom moeilijk doen als er in het pand hiernaast etages vrij zijn? Door de brug voelt het nu als één gebouw.”

Cultuur is ons grootste succes

Op elke etage zijn medewerkers hard aan het werk. Behalve op de bovenste etage van het nieuwe pand. Daar staan nog ruimtes leeg. “We hebben nog ruimte voor groei, anders zouden we meteen weer verder moeten kijken.” Tegen lunchtijd verzamelen alle collega’s zich in YoKitchen, een keuken waar relaxte muziek klinkt, de geur van tosti’s je tegemoet komt, met ruimte om samen te kletsen of te tafeltennissen. Joris: “We lunchen elke dag samen. Dat draagt bij aan de sfeer en de gezelligheid. Het grootste succes van Yonego, dat vind ik de cultuur.” Joris geeft zijn collega’s veel vrijheid en vertrouwen. “Het gaat mij erom dat we samen iets bereiken en hoe laat je hier dan precies binnenkomt interesseert me niet. Wie dat wil mag een potje tafeltennissen of een rondje door de stad lopen. Omdat ik de mensen dat vertrouwen geef, gaat er veel vanzelf.”

Verslaafd aan jezelf verbeteren

Joris weet hoe hij mensen gemotiveerd en gedreven houdt. Het vergelijkt het met een van de meest verslavende telefoonspelletjes ter wereld: Candy Crush. “Zou jij Candy Crush nog leuk vinden als je niet telkens een niveau hoger kon komen, als niet telkens weer jezelf kon verbeteren? Wij zijn een datagedreven bedrijf en we meten alles wat we doen: de omzet die we voor onze klanten realiseren, de klanttevredenheid. Als collega’s zichzelf steeds verbeteren kunnen ze een level verder komen binnen het bedrijf. Het maakt een drive los bij mensen, waardoor ze meer uit hun talenten halen.”

Durven overlaten aan anderen

Dat zijn ondernemersstijl zijn vruchten afwerpt is duidelijk. Yonego groeide in 17 jaar tijd naar een onderneming waar 90 mensen werken die jaarlijks meer dan een miljard euro aan omzet realiseren voor Yonego’s klanten. Een belangrijk deel van dat succes komt ook voort uit het feit dat Joris als starter van 17 al snapte dat hij zaken moest durven overlaten aan anderen. “Je komt verder als je de juiste mensen op de juiste plaats zet. Het mooie is dat je dus niet beperkt bent door wat je zelf kunt. Ik sprak geen woord Fins, maar toen ik zaken wilde doen met Finland, nam ik iemand aan die wel Fins sprak.” Ook blijft hij reflecteren op zichzelf en zijn bedrijf. “Jezelf vragen blijven stellen is belangrijk. Zo heb ik mezelf 3 jaar geleden de vraag gesteld of ik mezelf zou aannemen als directeur van het bedrijf dat er nu staat. Mijn antwoord was nee. Yonego is nu van een andere grootte dan vroeger. Daarom heb ik 2 directeuren aangenomen die zich met de dagelijkse leiding bezig houden. Zelf kan ik me dan richten op het ontwikkelen van nieuwe initiatieven binnen Yonego.” Joris is namelijk nog lang niet klaar met zijn bedrijf: “Het voelt alsof ik nog maar net ben begonnen.” En hoe groots en internationaal Yonego ook opereert, Breda blijft de basis voor Joris: “Ik ben trots op de stad. Het is moeilijk in één zin uit te leggen, want het is een bepaald gevoel. Het is een fijne plek, er ontstaan mooie bedrijven, er is gezelligheid en ik heb veel te danken aan de stad .”