Level up voor de game-industrie in Breda

Publicatiedatum: 
11 november 2020
Speel op het station het spel Playful Distancing, ontwikkeld door de Bredase gameontwikkelaars van Sassybot.

Op het station in Breda staat een kind fanatiek te springen met haar armen in de lucht. Ze volgt met haar handen 2 cirkels op het tv-scherm in de vitrine voor haar. Doet ze het goed dan gaat ze een level omhoog en anders is ze af. Het meisje speelt een interactieve videogame die je helemaal zonder aanraking -coronaproof- kunt spelen op station Breda. Het spel heet Playful Distancing en is ontwikkeld door de Bredase gameontwikkelaars van Sassybot.

Sassybot maakte de gameinstallatie in opdracht van de Gemeente Breda. Elwin Verploegen van Sassybot, legt uit hoe ze de opdracht kregen: “De gemeente wilde graag een interactieve ervaring op het station en iedereen kreeg de kans om hiervoor een pitch in te sturen. Het uitgekozen project zou € 10.000 krijgen om de installatie te maken. Ons concept won, omdat we de enige waren met een echt interactief spelelement. Het was de uitdaging om het in korte tijd en met het -voor de gamewereld- beperkte budget te realiseren.”

Groeiende sector

De gemeente koos niet voor niets voor een game-installatie om te etaleren waar Breda voor staat, legt Bas van Gerwen senior adviseur economie bij Gemeente Breda uit: “Breda wil een hotspot zijn voor toegepaste technologie en creativiteit. De game-industrie maakt hier deel van uit. Het is een groeiende sector die wereldwijd meer omzet dan de film- en muziekindustrie bij elkaar opgeteld. We verwachten er veel van qua werkgelegenheid voor de toekomst.” 

Een van de beste gameopleidingen ter wereld

De gemeente ziet ook dat we hier als stad een hele goede voedingsbodem voor hebben. Bas: “Het game-onderwijs van Breda University of Applied Sciences is de vierde beste game-opleiding ter wereld. Daar doen we als stad nog veel te weinig mee. We zien dat zo’n 95% van de studenten na hun afstuderen de stad uittrekt. Maar dat talent willen we natuurlijk het liefst in de stad houden. Daarom willen we deze afgestudeerden zo goed mogelijk ondersteunen wanneer ze bijvoorbeeld een eigen bedrijf willen starten in Breda.”

Game-carrière in Breda?

Mata Haggis-Burridge, Professor of Creative and Entertainment Games bij BUas, noemt een aantal redenen waarom zoveel studenten de stad verlaten: “Onze studenten zijn opgeleid om bij de grootste game-bedrijven van de wereld te kunnen werken, de zogenoemde AAA-studio’s. Op het moment zijn die niet te vinden in Breda, maar de stad is een ideale studiolocatie en we hopen ze in de toekomst aan te kunnen trekken. We hopen ook dat er daarnaast meer kleine en middelgrote studio’s zich in Breda zullen vestigen om een gezond ecosysteem voor allen te kunnen bouwen. Wanneer je als gamedesigner, programmeur of artist van studio wisselt moeten ze vaak verhuizen naar een andere stad. We willen dat het mogelijk wordt dat studenten hier een carrière kunnen opbouwen. Daarnaast zou dit ecosysteem ervoor zorgen dat de BUas opleiding een gezonde connectie houdt met de sector. Bijna al onze docenten hebben zelf gewerkt in de industrie. Met gamebedrijven in Breda zou die connectie met de praktijk nog verder verbeteren. Ook voor studenten is het dan eenvoudiger om contact te zoeken met de bedrijven. Het zou een positieve invloed hebben op alle partijen.”

Flinke investering

Bas van Gerwen omschrijft op welke manier de gemeente de studenten en startende bedrijven in de gameindustrie ondersteunt: “Starten in de gameindustrie vraagt een flinke investering, want het duurt vaak jaren voor een game helemaal klaar is. We willen deze bedrijven ondersteuning bieden door ze met adviespartijen in contact te brengen, subsidies aan te bieden, betaalbare werkplekken voor ze te creëren en we willen ze door meetings en events met andere bedrijven in contact brengen.” Elwin van Sassybot, koos er met zijn collega’s wel voor om in Breda te blijven. “Het is een fijne stad, we hebben onze vrienden hier en we profiteren dat de topopleiding van BUas hier zit.” Hij is positief dat de gemeente deze moeite doet voor zijn sector: “Toen wij startten was er wel wat ondersteuning, maar de meeste partijen hadden weinig verstand van de gameindustrie. Nu trekt de gemeente samen op met de ondernemers en BUas, waardoor ze beter tegemoet komen aan onze wensen. We hopen dat er in de toekomst een betaalbare bedrijvenlocatie komt waar we ons met meerdere gamestudio’s kunnen vestigen. Je kunt dan hardware aankopen samen delen en makkelijker gebruik maken van elkaars kennis. Ook hoop ik dat er net als in de landen om ons heen door de overheid meer geïnvesteerd wordt in game-ontwikkeling. In Zweden hebben ze hier miljoenen ingestoken en daar is een miljardenindustrie uit voort gekomen.”