RoomRaccoon gaat hard

https://www.youtube.com/watch?v=cGiExyirGgU

Deze inhoud kan niet worden weergeven. Om de volledige inhoud te zien, moet u cookies toestaan en de pagina opnieuw laden.

Externe cookies toestaan en inhoud weergevenMeer informatie over cookies

Drie hoog in een grote, moderne kantoorruimte aan de Keizerstraat in hartje Breda bevindt zich RoomRaccoon. Het bedrijf is gelegen tussen iconische Bredase gebouwen als Mezz, de oude Chassé kazerne, het Chassé Theater én heeft uitzicht op de Grote Kerk. RoomRaccoon levert een compleet online systeem waarmee hoteliers hun boekingen, gastgegevens en het in- en uitchecken kunnen beheren. Een groep van 25 medewerkers is hier hard aan het werk. Ook co-founder Nadja is druk bezig. Ze voert calls met klanten in haar moedertaal Duits. Ze is een workaholic, zegt ze zelf. De energie spat er inderdaad vanaf als ze vertelt over hoe ze drie jaar geleden RoomRaccoon startte met haar partner Tymen. “In 2014 heb ik het Bliss Hotel in Breda overgenomen. Ik was nieuw in de hotellerie en was verbaasd over de vele gegevens die in Excel bijgehouden moesten worden en de papieren agenda waar we mee werkten. Het gaf behoorlijk wat stress om dubbele boekingen te voorkomen. Samen met mijn partner Tymen -eigenaar van het Bredase softwarebedrijf Vuursteen- heb ik een systeem met basic agenda ontwikkeld. Iets dat precies paste bij mijn behoefte als kleine hotelier: een makkelijk, maar compleet systeem waar je veel mee kon doen.”

 

De eerste klanten

Het systeem dat Tymen voor Nadja bouwde, kreeg steeds meer functionaliteiten. “Op dat punt werd het eigenlijk vreemd om zo’n handige oplossing alleen voor mezelf te bouwen. We benaderden hotels in Breda om te informeren hoe zij werkten en of zij ook behoefte hadden aan wat wij ontwikkelden. We kregen hun vertrouwen en het werden onze eerste klanten. Ze hebben ons in die fase ook voorzien van feedback waarmee we RoomRaccoon nog beter konden maken.”

 

Van Duitsland tot Zuid-Afrika

Nadja en Tymen vervulden met RoomRaccoon een enorme behoefte onder kleinere hoteliers en het bedrijf groeide zo hard dat RoomRaccoon het bedrijf Vuursteen heeft overgenomen. Nadja: “In 2017 werden we een officieel bedrijf en inmiddels hebben we klanten in dertig landen en vijf kantoren, waarvan vier in het buitenland.” Deze buitenlandse kantoren zorgen ervoor dat RoomRaccoon haar kernmarkten: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Italië, Portugal, Engeland en Zuid-Afrika, optimaal kan bedienen.” Ready to fly De groei zorgde ervoor dat het bedrijf snel moest schakelen om de juiste mensen aan te nemen. Nadja: “We hebben eerst mensen uit het buitenland naar ons toe gehaald om de verschillende buitenlandse markten te kunnen bedienen.” Dat werkte niet optimaal. De kantoren in het buitenland bleken een betere keuze. “Door de afstand is het natuurlijk wel belangrijk dat we een goed contact houden en daarom vliegen we regelmatig die kant op om de persoonlijke band goed te houden. Ik ben trots op de company culture die we nu hebben weggezet. Dat onze medewerkers ook trots zijn op wat we samen neerzetten. We zijn er klaar voor om onze vleugels nog verder uit te slaan. Spread our wings and fly!”

 

Bewust in Breda

Breda is de ideale locaties voor het hoofdkantoor van RoomRaccoon. Nadja: “We hebben er heel bewust voor gekozen om in Breda te blijven en niet naar bijvoorbeeld Amsterdam te gaan. Het is een prettige stad om te leven en te werken voor onze medewerkers. We hebben hier alle ruimte en ook onze buitenlandse kantoren kunnen we goed bereiken, omdat we vanuit Breda met de trein zo op het vliegveld staan.”