Stefan Claes: Door de stichtingsstructuur en langetermijn perspectief van onze organisatie, blijven klanten van onze oplossingen profiteren."

Stefan Claes is directeur Benelux bij ZEISS. ZEISS is een meer dan 170 jaar oud bedrijf dat zich specialiseert in optische en opto-elektronische technologie. ZEISS is gevestigd in het business centre aan de Graaf Engelbertlaan in Breda. In de hal waar ik me aanmeld voor mijn gesprek met Stefan word ik verwelkomd door een groot standbeeld van een paard. Ik sta even bij haar stil en stap dan de lift in…

Interview door Barbara van den Bogaard

3 maart 2021
Leestijd: 4 minuten

Wat doet ZEISS?

Wij maken allerlei technologie die iemand een beetje beter laat zien bij alles wat hij of zij doet. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die een bril nodig heeft om de wereld beter te kunnen zien, maar ook microscopen voor een wetenschapper die deze gebruikt om onderzoeksresultaten te verbeteren. ZEISS is opgericht in 1846 door Carl Zeiß, die microscopen in serieproductie begon te maken. De microscoop was al ontdekt in Nederland door Anthonie van Leeuwenhoek, maar bleef jarenlang lastig om te herproduceren. Carl Zeiß werd in de begin jaren geholpen door vriend Ernst Abbe, professor aan de Universiteit van Jena. De microsopen van Zeiß en Abbe zijn gebruikt door beroemde wetenschappers als Robert Koch, Charles Darwin en Albert Einstein. Tijdens deze succesvolle tijd realiseerden zij zich dat met de technologie van de microscopen vele andere producten zoals verrekijkers, chirurgische microscopen en cameralenzen geproduceerd konden worden. Dit was het begin van de diversificatie van het bedrijf.

Ondanks dat ZEISS en succesvol bedrijf is, is het nooit naar de beurs gegaan. Kan je eens zeggen hoe dat komt?

Dat klopt. Het ontstaan van ons bedrijf is heel belangrijk voor ons. ZEISS staat inderdaad niet op de beurs, het behoort niet tot een private equity groep of een familie. Het bedrijf is geheel eigendom van de stichting die zich compleet richt op het verbeteren van onderzoek en wetenschap in onze samenleving. Alle winst van de ZEISS stichting komt ten goede van de onderzoeks-wetenschappen, waardoor er een lange-termijn visie ontstaat op bedrijfsvoering en markten. Tot op heden zijn er 36 Nobelprijswinnaars die voor hun onderzoek gebruik hebben gemaakt van ZEISS technologie, waaronder de Nobelprijswinnaar Zernike uit Groningen. Dit geeft ons veel naamsbekendheid.

De stichtingsstructuur is erg belangrijk. Hierdoor hebben wij een langetermijnperspectief op onze markten en kunnen onze klanten van onze oplossingen blijven profiteren. Daarnaast betekent het feit dat wij niet alle winst uitbetalen als dividenden, dat er veel geïnvesteerd wordt in innovatie en ontwikkeling. Dit is de drijvende kracht achter veel van onze nieuwe producten. 50% van de totale omzet komt van nieuwe producten die in de afgelopen twee jaar zijn uitgebracht, wat betekent dat wij continu innoveren en nieuwe, coole technologieën op de markt brengen. Deze worden gebruikt door onze klanten om hun eigen onderzoek ten goede te komen, medische operaties, medische diagnoses of wat ze ook doen met onze producten.

Wat mooi om op deze manier trouw te blijven aan de geschiedenis. Ben je trots om directeur te zijn van ZEISS Benelux?

CEO zijn van dit bedrijf is een geweldige baan, ik denk de beste baan in de Benelux. Wij hebben vele getalenteerde werknemers die zeer gepassioneerd werken aan onze gezamenlijke visie. Tegelijk hebben we zo veel geweldige producten en technologieën die steeds weer nieuwe mensen helpen het dagelijks leven een beetje meer succesvol te maken. Dat geeft veel voldoening.

Hoe komt het dat jullie voor Breda hebben gekozen als vestigingslocatie?

ZEISS is al tientallen jaren actief in de Benelux. Tot een aantal jaar geleden hadden wij meerdere locaties in de Benelux. Op een gegeven moment werd het minder praktisch om op verschillende locaties te werken. We vinden het belangrijk dat onze mensen met elkaar kunnen verbinden, elkaar kunnen zien en zodoende beter samen kunnen werken. Dit is waarom wij hebben besloten om deze locaties samen te smelten tot één grote Benelux hub.

Om verschillende redenen is er voor Breda gekozen. Één daarvan, de belangrijkste, is de centrale locatie in de Benelux. Breda is precies 1 uur van zowel Amsterdam en Brussel verwijderd en ligt centraal tussen Rotterdam en Antwerpen. Toen we aan klantmapping deden, bleek dat de meeste van onze klanten zich binnen een dag rijden van het kantoor in Breda bevinden. Dat is handig en belangrijk voor ons. 

Ik zou Breda beschrijven als groot genoeg om er goede business te kunnen doen en klein genoeg om de stad te kennen. Ik zou zeggen dat het een goede combinatie is van de betere Belgische en Nederlandse stadskenmerken. Dit samen zorgt er denk ik voor dat zowel onze Belgische als onze Nederlandse collega’s een prettige werk omgeving hebben.  Mijn wens voor Breda is dat wij op het pad blijven van het groener maken van deze stad en een stad te maken die geweldige toegankelijkheid heeft voor onze klanten, partners en werknemers.

https://www.youtube.com/watch?v=WN7A-Fbh7-w

Deze inhoud kan niet worden weergeven. Om de volledige inhoud te zien, moet u cookies toestaan en de pagina opnieuw laden.

Externe cookies toestaan en inhoud weergevenMeer informatie over cookies